Ser nyhetsbrevet konstigt ut, klicka här för att läsa det i din webbläsare.

Toppillustration: Konsumenteuropas nyhetsbrev

 Konsument Europa // september 2015   

 
Ny dom gynnar försenade flygresenärer
Flygbolag som ställer in eller försenar en flight på grund av oförutsedda tekniska problem, kan ändå ha skyldighet att kompensera passagerarna. Detta enligt en ny dom från EU-domstolen, som gav en nederländsk passagerare rätt mot KLM.
Läs mer i artikeln på vår webbplats

Sommarens största ärenden
  • I juli och augusti har vi tagit emot 94 ärenden angående Skandigo Rejser ApS från Danmark. Konsumenter uppger att de hade bokat hotell via Skandigo, men att hotellet inte hade fått betalt från företaget och ville man hålla fast vid bokningen fick man betala igen till hotellet. Skandigos webbsida ligger nere och det går inte att göra nya bokningar. Konsumenter uppger också att företaget inte är nåbart. Konsument Europa väntar på besked från det danska ECC-kontoret om företaget försätts i likvidation eller konkurs.
     
  • Många konsumenter har kontaktat oss angående inkassokrav från Storm & Metz. Konsumenterna hade beställt en bilvärdering på www.autopriser.net och bestridit kravet. Ändå fick många inkassokrav från Storm & Metz, som nu skickade ut ”sista påminnelsen” innan ärenden tas till domstol.
     
  • De senaste veckorna har vi fått ett tiotal ärenden angående www.skincenter.center. Konsumenter anger att beställningssidan ser helt annorlunda ut när man följt länken från annonsen på Facebook. Konsumenter beställer provpaket på kräm för bara fraktkostnaden och därefter dras pengar från kontot för ytterligare försändelser. Vi har tyvärr ingen skärmbild på annonsen eller beställningssidan, där konsumenter anger att det inte finns information om en prenumeration.
Läs mer om våra inkomna ärenden i diariet

 

 

Om du inte längre vill ha vårt nyhetsbrev kan du meddela vår webbredaktion: info@konsumenteuropa.se 
 

Du vet väl att Konsument Europa även finns på Facebook och Twitter? Facebook ikonTwitter ikon