Ser nyhetsbrevet konstigt ut, klicka här för att läsa det i din webbläsare.

Toppillustration: Konsumenteuropas nyhetsbrev

 Konsument Europa // maj 2015   

 
8 tips för en enklare semester
Inställt flyg, överbokat hotell och punka på hyrbilen. Det är mycket som kan gå fel på utlandssemestern – men det är inte så svårt att undvika det heller. Här är våra åtta bästa tips för en strulfri Europasemester!
Läs mer i artikeln på vår webbplats

Månadens ärende

Många konsumenter verkar ha blivit lurade inför sommarsäsongen. Konsumentverket och Konsument Europa har bara i år fått in mer än 50 anmälningar där kunder har beställt och betalat för bikinis och badkläder som sedan inte levererats.

Eftersom det inte finns ordentliga kontaktuppgifter till företagen är det svårt för såväl Konsumentverket som Konsument Europa att komma i kontakt med dem, men detta är vad de drabbade konsumenterna får som råd:

  • Skriv till företaget och begär leverans, och om inte det hjälper kan man kräva återbetalning och att köpet ska hävas.
  • Ta kontakt med den egna banken och be dem dra tillbaka betalningen. Detta är enklare att få igenom om man har betalat med kreditkort, eftersom man då har stöd av konsumentkreditlagen.
Eftersom det handlar om relativt låga summor går det tyvärr inte att råda konsumenterna att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden.
Läs mer om våra inkomna ärenden i diariet

 

 

Om du inte längre vill ha vårt nyhetsbrev kan du avregistrera dig här.
 

Du vet väl att Konsument Europa även finns på Facebook och Twitter? Facebook ikonTwitter ikon