Ser nyhetsbrevet konstigt ut, klicka här för att läsa det i din webbläsare.

Toppillustration: Konsumenteuropas nyhetsbrev

 Konsument Europa // december 2014   

 
Ny checklista för julklappshandlare på webben ...
För varje år blir det fler och fler som köper julklapparna på nätet, och många väljer att leta efter de bästa priserna utanför Sveriges gränser. Med bakgrund i detta har Konsument Europa, i samarbete med ECC-nätverket, lanserat en webbaserad guide för att hjälpa konsumenter som näthandlar gränsöverskridande.
Tips för konsumenter

 
... och en egen för säljarna
Att konsumenterna blir allt mer aktiva på nätet påverkar naturligtvis även näringsidkarna. ECC-nätverket har därför lanserat en guide för att öka medvetenheten kring konsumenträttigheter bland europeiska e-handlare.
Tips till näringsidkare
 

 
Månadens ärende

Konsumenten köpte en begagnad bil i Tyskland för 29 999 €. Köpet utfördes på distans och K betalade 10 % i handpenning. K begärde att bilen skulle testas hos Dekra och testet visade några felkoder och ett oljeläckage på differentialen.

K begärde att ta bilen till en verkstad för en diagnos, men säljaren begärde att få betalt för bilen först. Detta vägrade K att göra och hävde köpet. Hon hänvisade i första hand på sin ångerrätt och i andra hand på fel i bilen. Säljaren hävde i sin tur köpet då K inte betalade resterande priset och inte heller hämtade bilen.
Enligt avtal såldes bilen med ägarförbehåll och bilen skulle hämtas inom 8 dagar. Säljaren förbehöll sig att begära skadestånd med 15 % av köpeskillingen.

Köpet är inget distansköp enligt konsumenträttsdirektivet, då säljaren inte säljer bilar på distans med stöd av ett organiserat system. K kunde inte ångra köpet. Oljeläckaget rättfärdigar inte hävningen av avtalet då felet inte är av en så avgörande grad att köpet kunde hävas. Säljaren har rätt att varan repareras först. Säljaren har dock nekat till att bilen är behäftad med några fel och har även ägrat att reparera bilen.

Läs om fler ärenden i Kundo

 

 

Om du inte längre vill ha vårt nyhetsbrev kan du avregistrera dig här.
 

Du vet väl att Konsument Europa även finns på Facebook och Twitter? Facebook ikonTwitter ikon