Ser nyhetsbrevet konstigt ut, klicka här för att läsa det i din webbläsare

Toppillustration: Konsumenteuropas nyhetsbrev

Konsumenteuropa nyhetsbrev, April 2014   

 
null  
Topplistan
  • Flyg: 18,4 % (2013: 15,5 %)
  • Timeshare/semesterklubbar: 8,2 % (2013: 3,8 %)
  • Möbler: 8,8 % (2013: 3,2 %)
  • Bilköp/hyrbilar: 8,7 % (2013: 5,4 %)
  • Kläder: 5,1 % (2013: 3 %)
  • Farmaceutiska produkter, läkemedel /naturläkemedel: 4,2 % (2013: 32,5 %)
 

 
Månadens ärende: Inställt flyg
En familj skulle åka till Mauritius via Paris. Flighten i Paris blev inställt. Flygbolaget hävdar att det är extraordinära omständigheter. Familjen blev istället ombokad till att resa nästa dag och flygbolaget stod för kostnaderna för övernattning på hotell. Men eftersom familjen gick miste om en dag på Mauritius så ville de kräva kompensation av flygbolaget för detta. Familjen vänder sig till Konsument Europa som via systerkontoret i Frankrike kunde medla med flygbolaget. Flygbolaget erkänner till sist att förseningen berodde på insekter i planet och att det inte fanns något ersättningsplan tillgägligt. Familjen får därefter den kompensation som de har begärt.
 
  Bild på flygstolar

 
null  
World Cup Brazil 2014
En konsumentguide inför Fotbolls-VM har i dagarna lanserats. Guiden innehåller tips och råd om vilka rättigheter man har som konsument i Brasilien, vilka rättigheter man har som flygpassagerare, vad man bör tänka på när man går och handlar eller äter på restaurang, vilka betalningsmetoder som accepteras av lokala handlare och vilka nummer man kan ringa vid en nödsituation.

Läs nyheten och hitta guiden på Konsument Europas webbplats.

 

 

Om du inte längre vill ha vårt nyhetsbrev kan du avregistrera dig här.
 

Du vet väl att Konsument Europa även finns på Facebook och Twitter? Facebook ikonTwitter ikon