Ser nyhetsbrevet konstigt ut, klicka här för att läsa det i din webbläsare

Toppillustration: Konsumenteuropas nyhetsbrev

Konsumenteuropa nyhetsbrev, januari 2014   

  
Foto: Bild på kreditkort
Konsumenters rättigheter stärks under 2014

I år ser Konsument Europa fram emot förbättringarna som är på väg för oss konsumenter. EU:s nya konsumenträttsdirektiv kommer att stärka konsumenters rättigheter i alla 28 medlemsländer, Norge och Island. Här är de viktigaste förändringarna som börjar gälla i juni:

  • Dolda avgifter och kostnader ska inte få förekomma på Internet. 
  • Prisinformationen ska vara tydlig och förkryssade rutor får inte förekomma på webbplatser.
  • 14 dagars ångerrätt ska gälla och även ”canvasförsäljning”, d v s gatuförsäljning av t ex. abonnemang ska omfattas.
  • Det ska vara tydligt vem som ska stå för kostnaden vid retur av en vara. 
  • Konsumenter ska ha större rättigheter när det gäller retur och återbetalning. 
  • Vid uttag av pengar ska samma regler gälla oavsett i vilket EU-land konsumenten befinner sig.
  • Konsumenter ska inte drabbas av extraavgifter när de använder sitt kreditkort eller ringer ett jourtelefonnummer.
  • Konsumenter ska ha ett starkare skydd gällande köp av digitala produkter.
 

null  
Detta ville konsumenterna ha hjälp med under 2013  (5-i-topp-lista)
  1. Farmaceutiska produkter läkemedel/naturläkemedel (bantningspreparat) och artiklar för personlig vård
  2. Flygtransporter (försenat eller inställt flyg -försenat, förlorat eller skadat bagage)
  3. Bilar & motorcyklar (inklusive problem med hyrbilar)
  4. Timeshare/semesterklubbar
  5. Möbler
 

Populärt på webbplatsen
Förra året genererade vår nya ”frågor och svar”-funktion 67 123 visningar. Detta hjälpmedel har inneburit ökad tillgänglighet och bättre serviceutbud för konsumenterna.

Provpaket och abonnemangsfrågor gällande farmaceutiska produkter som läkemedel/naturläkemedel är fortfararande det största problemområdet. Av samt­liga ärenden som kom in till Konsument Europa under 2013 (förfrågningar och klagomål), handlade 67 procent om e-handel, vil­ket är en ökning med 10 % jämfört med tidigare år. Webbplatsen och den nya interaktiva funktionen har tillsammans under året haft 173 567 besök.

Vill du handla något från ett annat europeiskt land och har frågor, använd gärna tjänsten ”frågor och svar” som du hittar på Konsument Europas webbplats .
 

 

 

 

Om du inte längre vill ha vårt nyhetsbrev kan du avregistrera dig här.
 

Du vet väl att Konsument Europa även finns på Facebook och Twitter? Facebook ikonTwitter ikon