Ser nyhetsbrevet konstigt ut, klicka här för att läsa det i din webbläsare

Toppillustration: Konsumenteuropas nyhetsbrev

Konsumenteuropa nyhetsbrev, november 2013   

 
 
Interaktiv frågor och svar-funktion hjälper många konsumenter
I mars 2013 lanserade Konsument Europa en ny interaktiv frågor och svar-funktion på webbplatsen. I den kan man ställa en fråga och få svar från en juridisk rådgivare, och man kan även skriva in ett ord i rubrikfältet och direkt se om en fråga med det ordet har fått ett svar tidigare. Funktionen har genererat över 53 000 sidvisningar sedan mars månad och vi ser det som en stor succé att ha kunnat hjälpa så många konsumenter.
 

 
Detta vill konsumenter ha hjälp med just nu...
(10-i-topp-lista)
  • Hälsoprodukter/produkter för personligt bruk: 1 370 (35,2 %)
  • Flygärenden: 551 (14,2 %)
  • Bilar/hyrbilar: 218 ( 6 %)
  • Timeshare/semesterklubbar: 133 (3,4 %)
  • Kläder: 117 (3 %)
  • Paketresor: 103 (2,6%)
  • Möbler: 95 (2,4 %)
  • Kulturella tjänster: 70 (1,8 %)
  • Restauranger/logi: 55 (1,4 %)
  • Internettjänster: 51 (1,3 %)
 
  Foto: Bild på bantningspiller

 
Foto: Bild på kreditkort
Lyckad kortreklamation för timeshare-lurendrejeri
En konsument hade ingått avtal om boendekuponger med ett företag på Kanarieöarna och betalat 8 000 EUR på plats. Då konsumenten ville ångra sig hävdade motparten att någon ångerrätt inte fanns då produkten inte var en s.k. timeshare.

Konsumenten tog kontakt med Konsument Europa som tolkade avtalet som att det faktiskt var en timeshare som konsumenten köpt, och att konsumenten då hade en ångerrätt på minst 14 dagar. Det fanns även ett förbud för motparten att ta emot någon betalning över huvud taget innan ångerfristen löpte ut.

Konsumenten fick inget gehör för sitt krav hos motparten och Konsument Europa rekommenderade då konsumenten att vända sig till sin bank för assistans. Banken skickade konsumentens kortreklamation vidare till VISA Europa som hjälpte konsumenten att få tillbaka hela summan. Konsumenten i det aktuella fallet kunde visa fram tydligt skriftligt underlag och det gjorde att konsumentens bank hade en möjlighet att assistera med att få betalningen åter genom VISA Europas system för kortreklamation.
 

 

 

Om du inte längre vill få vårt nyhetsbrev kan du avregistrera dig genom att skicka ett mail till webbredaktionen@konsumenteuropa.se
 

Du vet väl att Konsument Europa även finns på Facebook och Twitter?

Facebook ikonTwitter ikon